تولید نان و کیک از آرد ترکیبی گندم و جو بدون پوشینه

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و استادیار بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.

2 دانشیار بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و استادیار بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران

چکیده

بهبود محصولات غله‏ای و جایگزینی بخشی از گندم مصرفی با سایر غلات اهمیت ویژه‏ای در اقتصاد ملی و کاهش ضایعات محصولات حاصل دارد. جو بدون پوشینه می‏تواند به­عنوان یک محصول مناسب برای کشاورزان کم بضاعت که توانایی تغییر محیط خود را با استفاده از نهاده‏های اضافی ندارند، محسوب شود. در حال حاضر، جو بدون پوشینه به مصرف خوراک دام می‏رسد. استفاده از این غله در تولید فرآورده­های آردی می­تواند در ایجاد ارزش افزوده برای این محصول مؤثر باشد. استفاده از آرد جو بدون پوشینه در فرمولاسیون نان و کیک علاوه بر کاهش میزان واردات گندم به کشور، به دلیل دارا بودن فیبر و ویتامین‏های گروه ب و فیتیک اسید کمتر نسبت به گندم، سبب بهبود خواص تغذیه­ای این محصولات می­شود. در این مقاله، روش گام به گام در تهیه نان و کیک از آرد ترکیبی گندم و جو بدون پوشینه ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها